Wycieczki wielodniowe

Społeczne Liceum Ogólnokształcące nr 23

BUDAPESZT, WIEDEŃ 3 – 6 PAŹDZIERNIKA 2023

W dniach 3 – 6 października 2023 roku, uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyli w czterodniowej wycieczce do Budapesztu i Wiednia. Wszystkie dni pełne były wrażeń ze względu na różnorodność zabytków i wszelkich atrakcji, ale także ze względu na wspaniałą atmosferę. Wśród zabytków Budapesztu uwagę zwracały m.in. Zamek Królewski, Parlament czy Węgierska Opera Narodowa. Niezapomniany będzie z pewnością także rejs po Dunaju, który pozwolił na podziwianie panoramy miasta oraz mostów nad rzeką.

Trzeciego dnia powitaliśmy Wiedeń. W stolicy Austrii zwiedziliśmy m.in. Belweder wraz z ogrodami pałacowymi czy Katedrę św. Szczepana. Ciekawym punktem programu było Muzeum Historii Sztuki, po którym oprowadziła uczniów pani Małgorzata Głowacka.

Ostatni dzień pobytu rozpoczął się od spaceru w Parku Pałacowym Schonbrunn. Następnie wszyscy wybrali się pod pomnik Straussa w Parku Miejskim. Ostatnim punktem programu był wjazd na wzgórze Kallenberg, czyli miejsca, z którego Sobieski dowodził zwycięską bitwą o Wiedeń z Turkami. Wspomnienia z wycieczki będą towarzyszyć wszystkim jeszcze długo…

MADRYT, TOLEDO 14 – 18 LISTOPADA 2022

W dniach 14 – 18 listopada 2022 roku uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do stolicy Hiszpanii, Madrytu oraz do Toledo będącego najcenniejszym klejnotem hiszpańskiej, średniowiecznej architektury. Zwiedzanie Madrytu rozpoczęliśmy od placu z pomnikiem Miguela Cervantesa oraz Don Kichota. Zobaczyliśmy madrycką arenę walki byków. Udało nam się zwiedzić stadion Santiago Bernabeu, na którym swoje mecze rozgrywa Real Madryt. Wizyta w Museo del Prado pozwoliła na podziwianie prac El Greco, Velazqueza, Bruegela i wielu innych wybitnych malarzy. Wisienką na torcie okazała się wizyta w Toledo. To malownicze średniowieczne miasto zauroczyło nas niebywałą architekturą. Znajduje się tam bowiem twierdza Alkazar pochodząca z XI wieku oraz okazała gotycka katedra skrywająca w swych wnętrzach dzieła sztuki sakralnej. Wspomnienia i wrażenia z pobytu w Hiszpanii zostaną z uczestnikami na długo.

PRAGA, KOTLINA KŁODZKA 24 – 27 MAJA 2022

W dniach 24 – 27 maja 2022 roku uczniowie naszego liceum uczestniczyli w wycieczce do Pragi i Kotliny Kłodzkiej. We wtorek rano opuściliśmy Pruszków, by po kilku godzinach jazdy autokarem zatrzymać się w pobliżu Twierdzy Srebrna Góra. To jedna z największych atrakcji Dolnego Śląska i największa twierdza górska w Europie. Drugi dzień przyniósł kolejną atrakcję, czyli wizytę w stolicy Czech. Praga przywitała nas deszczem, ale pogoda szybko się poprawiła, pozwalając nam na spacer przez Hradczany, Most Karola i Plac Wacława. Trzeciego dnia czekało nas spore wyzwanie. Udało nam się bowiem wejść na formacje skalne Szczelińca Wielkiego – najwyższego szczytu Gór Stołowych. Następnie przeszliśmy przez labirynt Błędnych Skał, który okazał się ciekawą przygodą. Ostatni dzień był nie tylko dniem powrotu do domu. Przed południem udało nam się bowiem dotrzeć do Wrocławia, by tam zwiedzić Ostrów Tumski, rynek z gotyckim ratuszem oraz Plac Solny. Wrażenia z pobytu Sudetach pozostaną z nami na długo.

STRASURG, PARYŻ  7 – 12 PAŹDZIERNIKA 2019

Wspaniałe towarzystwo i pięć dni udanego pobytu we Francji. Pierwszego dnia młodzież odwiedziła Strasburg, gdzie wszyscy mogli podziwiać piękną gotycką katedrę, odbyć  rejs statkiem, a chętni skorzystali z  zabytkowej karuzeli. Kolejne dni to Paryż. Na początek Pola Elizejskie i Łuk Triumfalny , a następnie zwiedzanie Pałacu Inwalidów, gdzie znajduje się grób Napoleona Bonaparte. Nie zabrakło również wizyty w  Wersalu i Pałacu Królewskim. Punktem obowiązkowym była oczywiście Wieża Eiffla, bazylika Sacre-Coeur i nowoczesna dzielnica La Défense. Ta wycieczka pozostanie wszystkim  w pamięci na długo.

WILNO, WIGRY, TYKOCIN  15 – 17 MAJA 2019

Pierwszym punktem  wycieczki było Muzeum Wigier, gdzie wiele dowiedzieliśmy się  o dawnej stacji hydrologicznej oraz Wigierskim Parku Narodowym. Po dotarciu do hotelu wszyscy udali się  na spacer wokół jeziora Wigry, po prawdziwej mazurskiej wsi. Drugiego dnia wycieczki – podczas pobytu w Wilnie mieliśmy okazję zwiedzić cmentarz na Rossie, gdzie pochowane jest serce Józefa Piłsudskiego, Ostrą Bramę i obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej, który się tam znajduje. Weszliśmy na górę Trzech Krzyży, odwiedziliśmy klasztor Bazylianów, dziedziniec Uniwersytetu Wileńskiego oraz miejsca, gdzie mieszkali Juliusz Słowacki i Adam Mickiewicz. Po zakończeniu zwiedzania z przewodnikiem był czas wolny, podczas którego mogliśmy zasmakować prawdziwej litewskiej kuchni. Podczas powrotu do Polski zatrzymaliśmy się w Trokach, aby zobaczyć tamtejszy zamek. Trzeciego i ostatniego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy Augustów i Tykocin, aby zwiedzić tamtejszy zamek i synagogę.

WENECJA, RZYM, FLORENCJA  1 – 6 PAŹDZIERNIKA 2018

Na początku października uczniowie naszej szkoły wyjechali na wycieczkę do Włoch. Podczas tej 6-dniowej wyprawy odwiedziliśmy 3 piękne włoskie miasta – Wenecję, Rzym , Florencję oraz Watykan. Zwiedziliśmy najważniejsze zabytki tych miejsc, posmakowaliśmy włoskiej pizzy, makaronów i oczywiście …. włoskiej kawy. Nie zabrakło zapierających dech w piersiach widoków, które podziwialiśmy przemierzając Toskanię oraz wybrzeże Adriatyku.

WYSPA WOLIN – STRALSUND 14-16 MAJA 2018

W dniach 14 – 16 maja 2018 roku  uczniowie klas licealnych i gimnazjalnych uczestniczyli w trzydniowej wycieczce szkolnej. Tym razem wybraliśmy się w nieco bardziej odległe zakątki naszego kraju, celem naszej podróży była wyspa Wolin.

Pierwszego dnia o godz. 5.00 rano wszyscy punktualnie przybyli na miejsce zbiórki i mimo wczesnej pory w doskonałych humorach opuściliśmy Pruszków.  Mimo długiej podróży w autokarze panowała wesoła atmosfera, dzięki czemu droga minęła nam szybko.

Pierwszym miejscem , które odwiedziliśmy było Centrum Słowian i Wikingów w Recławiu, gdzie mogliśmy zobaczyć rekonstrukcje zabudowań Wolina z okresu wczesnego średniowiecza.  Największe zainteresowanie , szczególnie męskiej części naszej grupy, wzbudziły metody walki  oraz rekonstrukcje łodzi z tamtych czasów. . Na chwilę mogliśmy przenieść się w świat Słowian i Wikingów. Jeszcze tego samego dnia, po dotarciu na miejsce naszego noclegu, poszliśmy na plażę w Wisełce, a najodważniejsi  zakosztowali kąpieli w Bałtyku.

Następnego dnia udaliśmy się z wizytą do naszych zachodnich sąsiadów. Nie lada atrakcją była przeprawa promowa z wyspy Wolin na wyspę Uznam, a dalej podróżowaliśmy już  autokarem . Niemieckie miasteczko Stralsund zachwyciło nas przepiękną starówką oraz portem, w którym mogliśmy podziwiać wspaniałe statki.  W oceanarium mogliśmy  przenieść się w świat morskich stworzeń i bliżej poznać tajemnice Morza Bałtyckiego.

Trzeciego dnia wybraliśmy się na spacer do Wolińskiego Parku Narodowego, gdzie odwiedziliśmy Żubrowisko. Zakończeniem naszego pobytu na wybrzeżu, był spacer  po pięknych i malowniczych  Międzyzdrojach. Wycieczka była bardzo udana i dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń.

SZLAK PIASTOWSKI  11 – 13 PAŹDZIERNIKA 2017 r.

Naszą trzydniową wycieczkę do Wielkopolski rozpoczęliśmy w środę 11 października, kiedy to mimo wczesnej pory, wszyscy stawili się na miejscu zbiórki w doskonałych humorach.

Tego dnia wyruszyliśmy na szlak w Wielkopolskim Parku Narodowym, gdzie nie zabrakło bliskich kontaktów z przyrodą.

Czwartek spędziliśmy w Poznaniu. Zwiedziliśmy najstarszą część miasta – Ostrów Tumski oraz starówkę. Z pewnością największą atrakcją była wizyta w Rogalowym  Muzeum Poznania , gdzie każdy z nas mógł poczuć się jak prawdziwy cukiernik.

Trzeci dzień to wizyta w Gnieźnie i Biskupinie, a potem już tylko droga powrotna.

Mamy nadzieję, że przed nami jeszcze wiele tak udanych wycieczek.

SZLAK ORLICH GNIAZD  24 – 26 MAJA 2017 r.

Mimo wczesnej pobudki przez pierwszy dzień wszyscy bardzo dużo rozmawiali. Z głośników leciała muzyka: od rapu, poprzez rock, aż po najlepsze przykłady muzyki klasycznej. Można powiedzieć, że mimo kilku godzin siedzenia, było wesoło.

Wycieczka była dość długa – w znaczeniu czasowym, jak i odległościowym. Wraz z ciekawie opowiadającym przewodnikiem przeszliśmy długie, ciemne, podziemne korytarze górniczej trasy Wieliczki.

Czwartek spędziliśmy na zamku w Pieskowej Skale. Chodziliśmy także po górach, zobaczyliśmy „Maczugę Herkulesa” – tego dnia zrobiliśmy mnóstwo zdjęć.

W drodze powrotnej, to już kolejnego dnia, zwiedziliśmy zamki na Szlaku Orlich Gniazd.

Wycieczka była bardzo udana. Żałujemy, że trzecia klasa gimnazjum wyjeżdżała po raz ostatni.

PARKI KRAJOBRAZOWE PODLASIA

Przez ostatnie dni mam przez oczami przepiękne krajobrazy Biebrzańskiego Parku Krajobrazowego. Zachwyciła mnie rzeka Biebrza, w której żyją bobry. Urzekły mnie drzewa poobgryzane przez nie . Wyglądały jak zatemperowany ołówek. Duże wrażenie zrobił na mnie krajobraz bagienny. Przeprawa przez bagna to pokonywanie własnych lęków. Teraz wiem, że bagna są niebezpieczne.

Piękno przyrody urzekło mnie w Narwińskim Parku Narodowym, gdzie zafascynowało mnie chodzenie po kładkach oraz wspinaczki na wieże widokowe.Moją sympatią obdarzyłem żubry, które były olbrzymie, ale piękne. Zdziwiłem się, że żubry żywią się roślinami, które znajdują w korze drzew.

Ciekawostką było spotkanie w Sokolarni z orłem , sokołami i sowami. Spotkanie „oko w oko” z orłem i jego rozpostartymi skrzydłami zapamiętam na długo.

Oliwier Szewko,  kl. I gimnazjum

„WŚRÓD BURSZTYNÓW I SKARBÓW MORZA” –  ŁEBA    17- 20 maja 2016 r.

Pierwszym punktem naszej wycieczki była miejscowość Kluki, gdzie mogliśmy zwiedzić skansen, idąc śladami Słowińców. Po dotarciu do Łeby, która była  miejscem docelowym naszej wycieczki, poszliśmy przywitać się z morzem.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Słowińskiego parku Narodowego, gdzie po długiej wędrówce lasem dotarliśmy do Latarni Morskiej w Czołpinie. Z latarni udaliśmy się w kierunku Wydmy Czołpińkiej. Na miejscu naszym oczom ukazała się przepiękna plaża. Mimo niesamowitych widoków, wszyscy z radością  udali się w stronę autokaru. Wieczorem poznawaliśmy miasto podczas gry terenowej.

Trzeciego dnia wycieczki pojechaliśmy na plażę w Słowińskim Parku Narodowym. Tam 2 godziny upłynęły nam na przyjemnym i słonecznym plażowaniu. Wiele osób moczyło nogi, jednak woda była za zimna by się kąpać. Potem ruszyliśmy plaża w kierunku ruchomych wydm. Największą atrakcją okazała się stroma ściana jednej z nich, po której można było się turlać. W drodze powrotnej większość grupy straciła siły i do autokaru dojechaliśmy meleksami.

Ostatniego dnia wycieczki, w drodze powrotnej zwiedziliśmy Toruńską starówkę, gdzie wszyscy kupili słynne pierniczki. Mimo ogromnego zmęczenia, wycieczka była cudownym przeżyciem. Widoki i woda morska rekompensowały wszystko.

Julia Galek , kl. II gimnazjum

GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE        14 – 16 października  2015 R.

Pierwszym przystankiem naszej wycieczki był zamek Krzyżtopór. zbudowany w latach 1621 – 1644 przez Krzysztofa Ossolińskiego. Następnie pojechaliśmy do kopalni krzemienia pasiastego w Krzemionkach Opatowskich, gdzie prehistoryczne ludy wykopywały krzemień do tworzenia narzędzi. Około godziny 16.30 przyjechaliśmy do Kałkowa, gdzie znajdował się nasz pensjonat. Po zjedzeniu obiadu poszliśmy na spacer, a potem mieliśmy czas wolny.

Drugi dzień był dla nas bardzo intensywny. Po śniadaniu wyruszyliśmy do Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W rezerwacie zdobyliśmy szczyt Góry Krzyży, co było nie lada wyczynem. Po wejściu na górę zwiedzaliśmy Klasztor Oblatów i Muzeum Przyrodnicze. Po powrocie do pensjonatu czekało na nas ognisko z kiełbaskami.

Trzeciego dnia pojechaliśmy do Chęcin. Na miejscu spotkaliśmy się z przewodnikiem, który zaprowadził nas do twierdzy na wzgórzu. Następnie przeszliśmy rynkiem miasta. Kolejną atrakcja była Jaskinia Raj. Jest to jedna z najpiękniejszych jaskiń w Polsce. Ostatnim punktem wycieczki było Opactwo Cystersów w Wąchocku, gdzie mogliśmy zobaczyć między innymi historyczne Krużganki.